Kontakta oss support@e-butik.se
Telefon: 08-410 097 50
Kundportal › SupportMarknadsföring

Sökmotoroptimera din e-butik

Vi på e-butik får ofta frågor om hur man bär sig åt för att synas bra i Google. Sökmotoroptimering är inte alls svårt och du kan absolut göra jobbet själv om du läser på om hur det fungerar. Det du behöver vara medveten om är att sökmotoroptimering alltid kräver en insats av tid och hårt arbete om du vill ranka bra på hårt konkurrensutsatta ord. Även om nya e-butik är väldigt sökmotorvänligt så måste du ändå tala om för Google vad du säljer i just din e-butik. Detta kan enbart ske genom det skrivna ordet.

Det viktigaste du behöver tänka på när du vill få din webshop att synas i Google är alltså textinnehållet. Googles sökmotor är under ständig vidareutveckling och vi ser att allt större vikt läggs vid att webbplatsens textinnehåll är bra och relevant. Rent krasst kan man säga att textinnehållet är det enda som Google har att gå på när de avgör vilka ord en webbplats ska synas på.

Har du en e-butik som säljer Shabby Chic Inredning – ja då måste ordet Shabby Chic inredning finnas med på dina sidor om Google ska förstå att din webbplats är relevant nog att synas i sökresultaten vid sökning på frasen ”Shabby Chic inredning”. Så enkelt är det.

Välja Landningssidor för SEO i din e-butik

När du sökmotoroptimerar din e-butik är det bra att ha dina landningssidor klara från början. En landningssida är helt enkelt den sida som besökaren från Google ”landar” på när de sökt på ett ord och hittar din webbplats. Landningssidan kan vara förstasidan, men den kan lika gärna vara till exempel en kategorisida. Eftersom du troligen har ganska många fraser som du vill ranka bra på i Google så rekommenderar jag att du fokuserar på flera landningssidor – nämligen förstasidan och kategorisidorna.

För sökmotoroptimering för generella ord som innefattar hela ditt produktsortiment använder du rimligtvis förstasidan som landningssida och för mer specifika delar av sortimentet passar kategorisidan bättre. Har du en särskild produkt som du vet är eftersökt på nätet så är det helt klart värt att lägga tid på exakt den produktsidan – annars skulle jag börja med fokus på förstasidan och kategorisidorna.

Sökmotoroptimering av förstasidan

Med ovanstående i åtanke är det alltså bra att börja med att sökmotoroptimera din förstasida. Här använder du med fördel ord som är övergripande för ditt sortiment. I fallet med inredningsbutiken kan du tex jobba med ord som ”Shabby Chic”, ”inredning”, ”heminredning”, ”lantlig” och ”inredningsbutik”.

Det första du gör är att sätta en bra titeltagg på förstasidan. Titeltaggen bör alltid innehålla de absolut mest relevanta orden för den aktuella sidan. Denna inställning gör du under ”Butiken”, ”Sökmotoroptimering” och sedan ”Egna sidor” där du väljer den sida som inte har något ifyllt i URI – då detta är din domän – det vill säga första sidan man kommer till när man går till ditt domännamn. Fyll också i Meta description och Meta keywords och se till att även dessa innehåller de ord som du optimerar din förstasida för.

seo-forstasidan

OBS! Fyll INTE i något i rutan URI då detta kommer att göra så att din förstasida inte kan hittas då besökaren går in på din domän.

Andra steget är att se över det ”vanliga” textinnehållet. Skriv 3-5 ordentliga stycken text och se till att använda dig av dina nyckelord i så stor utsträckning som möjligt utan att det ser löjligt ut för besökaren. 2-3 gånger kan vara lagom.

Nästa steg är att se över rubrikerna. Du bör ha en (inte flera) rubrik av typen h1 (huvudrubrik) och minst en rubrik av typen h2 (underrubrik) Rubrikerna kan du lägga in i din textslot genom att använda kodläget. Koden för h1, h2 och textstycken p kan alltså se ut såhär (med något slarvigt exempel innehållsmässigt):

Ovanstående är exempel på hur man kan skriva på sin förstasida – men detta är verkligen ett minimum av textinnehåll. Fler textstycken och någon underrubrik till är absolut att rekommendera. All text behöver inte nödvändigtvis ligga högt upp på förstasidan, men det är en fördel om åtminstone h1 och ett stycke text är högt upp då detta kommer att värderas högre än det som står längre ner.

En annan sak som jag rekommenderar att du gör på din förstasida är interna länkar. Kanske kan du ha ett par stycken text som beskriver dina olika varugrupper. Om inredningsbutiken till exempel har en kategori som heter doftljus så ser du till att ordet doftljus finns med här. Ordet doftljus gör du sedan en länk av – som går till kategorisidan doftljus. Detta kommer att påverka din sökmotoroptimering positivt genom att länkkraft leds ner till kategorisidan. Du talar helt enkelt om för Google att kategorin doftljus är den mest relevanta för ordet doftljus. Även den interna länken kodar du i dagsläget in själv i html-läget. Den kan till exempel se ut såhär:

<a href="http://www.mindoman.se/doftljus" title="Doftljus">Doftljus</a>

Eller om du skriver det i själva texten i din administration:

sökmotoroptimering intern länk

Sökmotoroptimering av kategorisidor

Nu när du jobbat med din sökmotoroptimering av förstasidan med kategorisidorna i åtanke är det dags att onpage-optimera kategorisidorna. Vi fortsätter med kategorin ”Doftljus”.

Nu går du till ”Produkter” och ”Redigera produktkategorier” i din administration. Här väljer du kategorin doftljus och får upp en sida där du kan redigera kategorins namn och skriva en beskrivning. Denna text syns utåt för besökaren när denne går in på din kategorisida så den bör vara välskriven. Men den bör också innehålla de ord som du optimerar kategorisidan för. 2-5 stycken text är lagom och se till att sökordet nämns åtminstone 2-3 gånger per sökord.

kategori seo text

När du är klar med detta så klickar du på ”Avancerade inställningar” och scrollar ner. Här hittar du det vi kallar seo-inställningarna för din kategorisida.

seo kategorisida

Av alla dessa fält är det egentligen bara rubriken som syns utåt på sidan och titeltaggen syns i listen längst upp i webbläsarfönstret. Dessa är dock de viktigaste taggarna för din kategorisida så se till att dessa fält innehåller de viktigaste nyckelorden för den aktuella kategorin. Se gärna till att samtliga av fälten blir ifyllda eftersom de trots allt läses av Google och andra sökmotorer – dock bör du inte ändra sökvägen i onödan. Du bör inte heller använda å, ä, ö, mellanslag eller konstiga tecken i sökvägarna.

När allt detta är gjort kan kategorin anses ”färdigoptimerad” onpage och du kan gå vidare med nästa kategori.

Onpage-optimering för att synas
- Offpage-optimering för topp-placering

I viss mån ljuger rubriken lite – det är absolut inte så att offpage är det enda du behöver för topp-placeringar på konkurrentutsatta ord. Men om onpage är det som får dig att synas vid sökning på dina nyckelord i sökmotorerna är det offpage-optimeringen som hjälper dem att avgöra hur värdefull eller hur relevant din webbplats är. Men vad är då offpage-optimering?

Som namnet antyder är offpage en typ av optimering som sker off page, det vill säga utanför din webbplats. Offpage handlar om vilka andra webbplatser som länkar till din webbplats. Grovt förenklat kan man säga att varje liten länk ger dig lite länkkraft vilket kommer att påverka din rankning hos Google litegrann. Google värderar olika typer av länkar på lite olika sätt. Det som gör en länk extra värdefull kan till exempel vara att:

  • den kommer från en webbplats som verkar inom samma ämnesområde som du
  • den kommer från en webbplats som har många länkar till sig
  • den kommer från en gammal webbplats med högt förtroende hos Google

Generellt är det bra om den länk som läggs dessutom har ditt sökord i länktexten och i title-texten. Som i exemplet doftljus ovan:

<a href="http://www.mindoman.se/doftljus" title="Doftljus">Doftljus</a>

Det är också bra att variera länkarna litegrann men behålla sökordet eller en synonym i länktexten, som till exempel:

<a href="http://www.mindoman.se/doftljus" title="Doftljus i min inredningsbutik">Doftljus i min inredningsbutik</a>

Generellt kan man säga att offpage är den svårare biten i sökmotoroptimering eftersom det krävs många och starka länkar från bra webbplatser inom ditt ämnesområde för att du ska kunna ranka bra på hårt konkurrensutsatta ord. Du kan kontakta andra sajtägare för att byta länkar med dem och du kan ansöka om att registrera din webbplats i länkkataloger och på andra sidor på internet. Det är viktigt att det kommer in nya, fräscha länkar till din webbplats regelbundet – annars kommer du förmodligen att sjunka i sökresultatet ganska snabbt.

Vi sökmotoroptimerar din butik åt dig

Som vi konstaterat är det inte svårt men däremot ett omfattande arbete med sökmotoroptimering av din webshop. Det krävs alltid en insats av tid för att ranka bra i sökmotorerna och även om onpage-optimeringen är enkel och inte tar så lång tid att genomföra så kan länkbygget kräva en ganska stor tidsinsats. Om du vill ha hjälp med din sökmotoroptimering kan vi göra detta arbete – både onpage och offpage – åt dig. Läs mer om vår tjänst sökmotoroptimering!