Kontakta oss support@e-butik.se
Telefon: 08-410 097 50
Kundportal › SupportMail

Hur man lägger till ett mailkonto i Thunderbird/ Windows Mail/Apple Mail

I denna guide lär du dig hur man lägger till ett e-postkonto i Mozilla Thunderbird, Windows Live Mail (funkar ungefär likadant som Outlook) och Apple Mail

Mozilla Thunderbird

  1. Klicka på ”Vertyg” sedan ”Kontoinställningar”.
  2. Klicka på ”Konto åtgärder” sedan på ”Lägg till e-postkonto”.
  3. Fyll i ”Ditt namn”, ”E-postadress” och ”Lösenord”, klicka sedan på ”Fortsätt”.
  4. Thunderbird kommer nu automatiskt försöka söka efter serverinställningar, avbryt detta genom att trycka på ”Stoppa”.
  5. Fyll i ”Inkommande” och ”Utgående”.

I rutan ”Inkommande skriver du ”mail.e-butik.se” ifall din epost blev aktiverad före 071107. Blev den aktiverad efter 071107 så skriver du ”mail2.e-butik.se”.

Har du t.ex. Telia som internetleverantör så tittar du på listan nedan och sedan så ser du att du ska använda dig utav ”smtprelay1.telia.com”. Skriv då ”smtprelay1.telia.com” i rutan ”Utgående”.

  • Telia: smtprelay1.telia.com
  • Tele2: mail.tele2.se
  • Bredbandsbolaget: smtp.bredband.net
  • Chello: smtp.chello.se
  • Bostream: mailrelay.bostream.com
  • ComHem: mail1.comhem.se
  • Glocalnet: smtp.glocalnet.net
  • Tiscali: smtp.tiscali.se

Om din internetleverantör inte finns med i listan eller om du inte kan skicka epost bör du kontakta din internetleverantör.

När du fyllt i allt så an du klicka på ”Testa konfigurationen igen”, Thunderbird kommer nu testa ifall det funkar att skicka och ta emot epost. Funkar det så trycker du på ”Skapa konto”.

Windows Live Mail

  1. Klicka på ”Verktyg” sedan på ”Konton”.
  2. Klicka på ”Lägg till”. Välj ”E-postkonto”, klicka sedan på ”Nästa”.
  3. Fyll i ”E-postadress”, ”Lösenord”, ”Visningsnamn” och bocka sedan i ”Konfigurera serverinställningarna för e-postkontot manuellt”. Tryck på ”Nästa”.
  4. I rutan ”Inkommande” skriver du ”mail.e-butik.se” ifall din e-post blev aktiverad före 071107. Blev den aktiverad efter 071107 så skriver du ”mail2.e-butik.se”

I rutan ”Information om server för Utgående e-post” ska du fylla i information beroende på vilken internetleverantör du har.

Har du t.ex. Telia som internetleverantör så tittar du på listan nedan och sedan så ser du att du ska använda dig utav ”smtprelay1.telia.com”. Fyll i detta i rutan ”Utgående”. Se listan nedan för att veta vad du ska skriva.

Om din internetleverantör inte finns med i listan eller om du inte kan skicka epost bör du kontakta din internetleverantör.

  • Telia: smtprelay1.telia.com
  • Tele2: mail.tele2.se
  • Bredbandsbolaget: smtp.bredband.net
  • Chello: smtp.chello.se
  • Bostream: mailrelay.bostream.com
  • ComHem: mail1.comhem.se
  • Glocalnet: smtp.glocalnet.net
  • Tiscali: smtp.tiscali.se

När du fyllt i alla fält så trycker du på ”Nästa” och sedan ”Slutför”.

Topp alternativet: "File" eller "Arkiv"
Valet där i är: "Info"
Välj: "Account settings" eller "Kontoinställningar"
Och igen: "Account settings" eller "Kontoinställningar"
Välj e-butik mail adress och dubbel klicka
Tryck på "More settings..." eller "Fler inställningar..."
Välj Advanced eller "Avancerat"
Under rubriken "Delivery" eller "Skicka" här hittar ni "Leave a copy of messages on the server" eller "Lämna kvar meddelanden på serven" som inte ska vara ifylld.

Apple Mail

  1. Klicka på ”Arkiv” sedan ”Lägg till konto”.
  2. Redigera allmän information on kontot.
  3. Ange ditt för- och efternamn, som sedan kommer visas i utgående post. Ange din e-postadress som du använder i fältet.
  4. Gå vidare tills du får ange information om servern för inkommande e-post. Välj POP3. Fyll i ”Server, inkommande e-post, ”Användarnamn” och ”Lösenord”. Inkommande e-post server: Skriv ”mail.e-butik.se” ifall ditt e-post konto blev aktiverat före 071107. Blev ditt e-post konto aktiverat efter 071107 så skriver du ”mail2.e-butik.se”.
    Användarnamn: Din e-postadress.
    Lösenord: Lösenordet till din e-postadress.
    Tryck på fortsätt.
  5. ”Kontrollera certifikat”. Tryck på ”Visa certifikat” sedan så bockar du i ”Lita alltid på…”. Tryck på anslut.
  6. Server för utgående e-post.

I rutan ”Server utgående e-post” ska du fylla i information beroende på viken internet leverantör du har. Har du t.ex. Telia som internetleverantör så tittar du på listan nedan och sedan så ser du att du ska använda dig utav ”smtprelay1.telia.com”. Fyll i detta i rutan ”Utgående”. Se listan nedan för att veta vad  du ska skriva.

Om din internetleverantör inte finns med i listan eller om du inte kan skicka epost bör du kontakta din internetleverantör.

  • Telia: smtprelay1.telia.com
  • Tele2: mail.tele2.se
  • Bredbandsbolaget: smtp.bredband.net
  • Chello: smtp.chello.se
  • Bostream: mailrelay.bostream.com
  • ComHem: mail1.comhem.se
  • Glocalnet: smtp.glocalnet.net
  • Tiscali: smtp.tiscali.se

Tryck på ”Fortsätt” sedan ”Skapa”.